نام واحد : بهداشت تغذیه
کارشناس مسئول واحد : خانم اعظم علیشاه
معرفی واحد :
واحد بهبود تغذیه جامعه یکی از گروه های ستادی مرکز بهداشت می باشد. رسالت واحد ؛برنامه ریزی ؛ سیاست گذاری؛ بهبود امنیت غذایی و ارتقاء کیفیت تغذیه آحاد مردم از طریق ارتقای سطح دسترسی فیزیکی، اقتصادی،افزایش سواد و فرهنگ تغذیه ای و رهایی از بیماریهای مرتبط به غذا با بکار گیری استراتژی هایی مانند اطلاع رسانی و آموزش، مشارکت در تدوین سیاست های نوین در عرصه غذا و تغذیه در برنامه های توسعه ملی، تحقیق و پایش اقدامات پیشگیرانه از مشکلات تغذیه ای اعم از کم خوری، پرخوری و کمبود ریز مغذی ها می باشد تا مردمی سالم و پویا برای فعالیت در عرصه های علمی و فنا وری در جهت توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گام بردارند.
هدف کلی تأمین، حفظ و ارتقای وضعیت تغذیه جامعه می باشد وبرای رسیدن به این هدف ؛اهداف اختصاصی ذیل تنظیم
می گردد:
کاهش شیوع سوء تغذیه در کودکان زیر ۶ سال؛کاهش شیوع سوء تغذیه در دانش آموزان؛کاهش شیوع تولد نوزادان کم وزن؛کاهش شیوع سوء تغذیه در میانسالان؛کاهش سوء تغذیه در سالمندان؛کاهش شیوع گواتر در کودکان10-8ساله؛کاهش شیوع کم خونی در گروههای سنی مختلف؛کاهش شیوع اختلالات ناشی از کمبود سایر ریز مغذی ها(ویتامین A،D،B2 ، روی و کلسیم )؛کاهش شیوع دیابت؛کاهش شیوع بیماری های قلبی عروقی؛کاهش شیوع چاقی؛کاهش شیوع سرطان؛کاهش شیوع اختلالات تغذیه ای در کارکنان مراکز عمومی و جمعی؛کاهش شیوع اختلالات تغذیه ای درگروه های سنی مختلف در بحران؛استقرار برنامه جامع ارتقاء فرهنگ و سواد تغذیه ای جامعه
انجام برنامه های فوق از طریق فعالیت های زیر می باشد :
۱- اجرای برنامه حمایتی مادران باردارو شیرده
۲- اجرای برنامه حمایتی کودکان زیر ۶ سال بی بضاعت
۳- شناسایی فرهنگ و رفتارهای غذایی جامعه و اصلاح شیوه زندگی
۴- تدوین برنامه آموزشی برای کارکنان بهداشتی درمانی –کارکنان بین بخشی –دانش آموزان و معلمان
۵- تدوین برنامه آموزشی همگانی
۶- ایجاد هماهنگی با ارگان هایی که در آموزش ارتقاء سلامت جامعه نقش دارند
۷- همکاری با صدا و سیما جهت تولید برنامه های آموزشی تغذیه سالم
۸- پاش سالا نه ید ادرار دانش آموزان
۹- آهن یاری در مدارس دوره اول ودوم متوسطه دخترانه
۱۰- بازدید مشترک مدارس
تلفن مستقیم واحد : 33322274 داخلی : 261